Współpraca artystyczna

Aleksandra Borkiewicz

Sopran liryko-koloraturowy, ur. w Łodzi. Solistka śpiewaczka Teatru Wielkiego w Łodzi. Ukończyła studia magisterskie z wyróżnieniem na wydziale wokalno – aktorskim Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie prof. Urszuli Kryger i dr Bernadetty Grabias.

Na scenie debiutowała w roku 2010 rolą Solange, w światowej prapremierze opery Kochankowie z klasztoru Valldemosa M. Ptaszyńskiej, na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. Z tym Teatrem współpracuje w takich produkcjach jak Cyrulik Sewilski G. Rossiniego, Rigoletto G. Verdiego, Don Giovanni W. A. Mozarta, Halka S. Moniuszki, Straszny Dwór S. Moniuszki, Carmen G. Bizet, Noc w Wenecji J. Straussa, Zemsta Nietoperza J. Straussa, Baron Cygański J. Straussa, My Fair Lady F. Loewe, Człowiek z Manufaktury R. Janiaka, Viva la Mamma G. Donizettiego. W roku 2015 debiutowała na deskach Opery Narodowej rolą Basi w spektaklu Cud, czyli Krakowiaki i Górale J. Stefaniego. W roku 2016 debiutowała na deskach Opery Wrocławskiej rolą Papageny w spektaklu W krainie Czarodziejskiego fletu.

W swoim dorobku artystycznym posiada również udział w kantacie scenicznej Carmina Burana C. Orffa, w partii sopranowej z towarzyszeniem Chóru Poznańskie Słowiki oraz liczne koncerty z towarzyszeniem Orkiestry Dętej i Symfonicznej AM w Łodzi, m. in. wykonanie partii sopranowej w motecie Exsultate Jubilate W. A. Mozarta. W kwietniu 2019 wykonała wraz z Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej Stabat Mater G. Rossiniego, pod batutą Maestro Rubena Silva.

Role operowe kreowała we współpracy z takimi reżyserami, jak Tomasz Konina, Roberto Skolmowski, Beata Redo-Dobber, Deda Christina Colonna, Giorgio Madia, Natalia Babińska, Maria Sartova, Artur Hofman, Jarosław Kilian, Paolo Bosisio.
Współpracowała z wieloma dyrygentami, m.in. Maestro Tadeuszem Kozłowskim, Wojciechem Rodkiem, Eraldo Salmieri, Bassemem Akiki, Jackiem Sykulskim, Benjaminem Bayl, Marcinem Wolniewskim, Wojciechem Michniewskim, Władysławem Kłosiewiczem, Przemysławem Fiugajskim, Michałem Kocimskim, Martą Kosielską, Andrzejem Knapem, Rubenem Silva.

Artystka brała także udział w IV edycji Festiwalu Oper Barokowych 2017, kreując rolę Sidonie w operze Armide J. B. Lully i tym samym debiutując w Warszawskiej Operze Kameralnej. Ta polska prapremiera została uwieczniona przez TVP Kultura z udziałem artystki. Była to koprodukcja z Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Music Festival Potsdam Sanssouci oraz Centre de musique baroque w Wersalu.

Laureatka XVI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – wyróżnienie za najlepsze wykonanie polskiej pieśni (2015) oraz XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – nagroda specjalna za wybitne wykonanie pieśni kompozytora współczesnego (2019).
W roku 2019 otrzymała I nagrodę w kategorii voice na międzynarodowym konkursie Music in the Vineyards, Serbia.
Finalistka VI Konkursu Wokalnego w Mławie – wyróżnienie i nagroda specjalna.
Półfinalistka 4. edycji prestiżowego międzynarodowego konkursu wokalnego Grand Prix del’Opera w Bukareszcie oraz laureatka nagrody specjalnej dla najlepszej koloratury na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Złote Głosy.
W 2018 roku została – jako jedyna Polka – finalistką prestiżowego konkursu wokalnego Voci dal Mondo w Turynie, pod dyrekcją maestry Renaty Scotto.

Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureatka nagrody Ministra za wybitne osiągnięcia w dziedzinie artystycznej (2015, 2016).